Sunday, April 26, 2009

10 PENYAKIT TERANEH DI DUNIA.




Photo 1 (Penyakit Progeria)
Photo 2(
Vampire Disease)
Photo 3 (
Blaschko’s Lines)- photo 1, 2, 3 credit to : http://www.gunslot.com
Photo 4 (Penyakit Kaki Gajah)-photo credit to: http://tettystak.wordpress.com

1. Kaki Gajah

Penyakit ini disebabkan oleh cacing parasit ie Wuchereria Bancrofti, Brugia Malayi dan B.Timori yang semuanya dapat disebarkan melalui nyamuk. Menurut data, penyakit ini telah menyerang lebih dari 120 juta orang di dunia.

Cara penularan melalui nyamuk adalah ketika nyamuk betina yang yg dijangkiti oleh cacing parasit terbabit menggigit seseorang, larva yang disebut microfilariae merebak ke dalam aliran darah, larva ini dapat hidup dalam jangka masa yg lama. Seringkali penyakit ini baru dapat dikesan menjangkiti seseorang , setelah bertahun2 lamanya cacing parasit tersebut berada di dalam badan seseorang.

2. Progeria

Penyakit Progeria disebabkan oleh 1 kesalahan kecil di dalam kod genetik si anak. Even hanya 1 kesalahan kecil kod genetik si anak, tetapi ia akan menghancurkan dan mengubah hidup seseorang. Anak yang lahir dengan penyakit ini umurnya btidak panjang & akan meninggal di dalam linkungan umur 13 tahun, coz tubuh mereka mengalami penuaan lebih cepat seperti kebotakan, penyakit jantung, tulang yg lemah dan radang sendi.. Namun begitu, penyakit ini sangat jarang terjadi, hanya sekitar 48 orang yang terserang penyakit ini diseluruh dunia.

3. Werewolf syndrome (Penyakit berbulu seluruh anggota badan)

Penyakit yg menyebabkan bulu-bulu tumbuh dengan lebat ditempat yang tidak sepatutnya terutama di bahagian punggung, wajah dan lengan. Oleh kerena penumbuhan bulu yg lebat seperti serigala, maka penyakit ini dikenali sbg Werewolf Syndrome. Kes pertama yg dikesan di dunia adalah kes yg melibatkan seorang budak yg berusia 2 tahun yg bernama Abys DeJesus.

4. Blue Skin Disorder (Penyakit biru badammu..ekekeke)

Penyakit ini dialami oleh 1 family yang tinggal di bukit sekitar Troublesome Creek,Kentucky pada tahun1960an. Apa yg pelik & menariknya di sini, warna kulit keluarga tersebut berwarna biru, @ hampir ungu. Apa yg menariknyanya lagi, keluarga ini memiliki kesihatan yg normal sama seperti orang normal yg lain. Oleh kerana family ini memilki warna kulit yg biru, maka family ini tlah mendapat gelaran Blue Fugates.

5. Pica (Penyakit suka memakan benda2 yg pelik)

Penyakit ini merupakan penyakit di mana seseorang tersebut suka memakan benda2 yg pelik seperti tanah, kertas, bedak dan tanah liat. Namun begitu, penderita penyakit ini secara kebiasaannya tidak mengalami gejala yang aneh dan mereka juga berada di dalam keadaan yg sihat sama seperti org yg normal Hingga saat ini, pakar2 kesihatan masih tidak dapat mengenalpasti punca & kaedah mengubati penyakit pelik tetapi benar ini.

6. Vampire Disease (Penyakit yg memilki gigi taring spt pontianak & suka minum darah..eeee)

Seperti namanya, penderita penyakit ini kelihatan seperti Vampire, dengan memiliki gigi yang tajam atau minum darah. Penderita penyakit ini selalu menghindari sinaran matahari jika keluar rumah, kerana kulit mereka akan melepuh apabila terkena sinaran matahari.

(p/s: Aku rasa Raja Bersiong yg fofuler tuu, mengalami penyakit Vampire disease nie..ekekeke)

7. Alice in Wonderland Syndrome

Penyakit ini menyerang bahagian otak dan mata. Penderita penyakit ini akan melihat sesuatu objek lebih kecil daripada saiz normal @ melihat sesuatu objek lebih besar dar ipada saiz normal. Kadang2, mereka melihat objek yg dilihat sangat jauh @ melihat sesuatu objek kelihatan sangat2 dekat dengan mereka. Mereka yg mengalami penyakit ini bukan mengalami mata yg rosak but sebenarnya fungsi otak mereka sebenarnya yg rosak.

p/s: Hishh, deritanya if mengalami penyakit nie, selisih malaikat 44

8. Blaschko’s Lines (Penyakit bentuk V pada tulang belakang @ S pada bahagian dada & perut)

Penyakit jenis ini tergolong penyakit tulang yg sukar utk dijelaskan. Penyakit ini, dikesan pada tahun 1901 oleh Alfred Blaschko's, seorang dermatologis dari Jerman. Apa yg aneh,nya penyakit ini tidak memiliki gejala yang dapat diramalkan. .

9. Walking Corpse Syndrome (Lebey kurang cam zombie lah)

Awas jika korang mengambil amphetamine/cocaine. Hal ini kerana korang mungkin akan bernasib 'baik' utk mendapat penyakit ini. Penyakit ini adalah sindrome akibat tekanan mental di mana si pesakit akan mengeluh kehilangan sebagian tubuhnya @ keseluruhan badannya. Kadang 2kala mereka merasa telah meninggal dunia & menjadi Zombie. Di dalam keadaan yg lebey teruk, si pesakit seolah2 dapat merasakan bahawa merekamencium daging tubuhnya yang membusuk atau merasakan cacing merayap2 di seluruh tubuh mereka.. (eee, yarks..)

p/s: Belia benci dadahhhhhhhhhh.....ekekeke

10. Jumping Frenchman Disorder. (Penyakit jangan Tegur..ekekeke)

Penderita penyakit ini tidak boleh dikejutkan oleh suatu suara atau pengelihatan yang tak diduga. Orang normal akan menoleh ketika ada suara atau sesuatu di belakang kita. Tetapi penderita penyakit ini akan mengeluarkan tindakan refleks yg aneh seperti memukul lengannya, memukul wajahnya, terjerit2 atau bercakap berulang-ulang perkataan yg sama.


sumber ini diambil oleh AKU daripada http://www.kabarinews.com & dier plak ambik fakta di atas melalui www.oddee.com).

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and 2009 Bridal Dresses.